Sunday, April 25, 2010

Duri Kehidupan 3

Kehidupan seharian selama 6 bulan telah menemukan aku dengan banyak kawan yang berlainan dari seluruh tempat, aku mengenali mereka tanpa mengira paras rupa, keturunan dan asal usul mereka. Malah kawan aku bukan sahaja dari kaum hawa tetapi juga kaum adam. Kebeasanku bergaul menyebabkan kamu hawa tidak menyenangiku, tetapi pada musim pertama persekolahan aku tidak menyedari anggapan orang sekelilingku, malah aku tidak mudah berputus asa untuk meneruskan perjalanan hidup yang aku sendiri tidak tahu bilakah ianya berakhir??

Perjalanan hidup yang penuh dengan kebencian masyarakat menyebabkan aku tidak mudah mempercayai orang lain. "Kegembiraan bagi aku adalah satu perkara biasa yang orang lain boleh gunakan untuk mengurangkan tekanan yang dihadapi apabila menerima sesuatu tugasan ataupun kerja-kerja yang memenatkan". tetapi dalam konteks kehidupanku aku mendefinasikan kegembiraan itu adalah sesuatu yang tidak ada makna dalam diriku, kerana setiap kegembiraan yang lahir dalam diriku hanya tipu belaka.

Aku menyembunyikan kesedihanku dengan memberikan senyuman manis kepada setiap orang ku temui tetapi disebalik senyuman itu terselindung penderitaan yang tidak dapat orang lain rasai. Ketika itu au sungguh bahagia bersama-sama rakan yang aku fikirkan akan mejadi teman dalam persahabatan, malangnya kegembiraan itu bersifat sementara apabila aku memasuki semesta kedua pengajian, ketika itulah aku mula mengenali mereka dengan lebih rapat dan dapat memahami setiap langkah yang mereka rancangkan.

Walaupun aku lebih mengenali mereka tetapi aku tidak akan mudah membenci dan buruk sangka terhadap orang lain, segala kesunyian itu bersifat apabila aku bertemu dengan seseorang yang aku sayangi. Ketika itu, aku begitu bahagia kerana dia begitu istimewa, bila aku mendampinginya aku mengingati kisah lalu tentang lelaki pertama ayng aku sayangi pada zaman persekolahan. Semua sifat fizikal yang dia miliki sama seperti orang itulah faktor utama yang membuatkan aku menyayanginya, aku terlalu merinduinya dan apabila aku bertemu dengan ah orang yang serupa dengannya aku merasakan chal's aku sudah kembali semula.

Sepanjang 2 bulan kami menjalankan hubungan, aku terlalu manyayanginya tetapi tanpa aku sedari, akhirnya perpisahan juga menjadi tema utama hubungan kami, aku sering kali menangis kerna aku tidak boleh melupakan dia sehingga ke hari ini aku masih merinduinya. Biar pun jauh di mata tapi hati tidak pernah melupakannya. Bila aku terlihat tempat yang banyak kenangan bersamanya aku mula mengalirkan air mata. Kenapakah semua ini terjaid kepada diriku, kenapakah aku tidak membencinya? aku tidak dapat melakuknya, semakin aku ingin melupakan semua kenangan bersamanya, rinduku semakin kuat padanya. Aku bertekad tidak akan melupakannya, tapi aku akan menjadikan semua kenangan itu terus berlalu. Aku ingin dia bahagia bersama wanita yang dia cintai, walapun berat untukku tanggung tapi dengan melihat kegembiraan di wajahnya, aku sudah berpuas hati kerana aku berjaya memberikan cahaya kegembiraan kepadanya, walapun nyawa sekalipun aku akan berkorban.

Hampir 3 minggu sudah berlalu, dia menghubungiku semula kerana dia menyatakan dai begitu merinduiku, pada masa itu aku tidak dapat membayangkan betapa aku gembira, tapi aku tidak mampu untuk meluahkan isi hatiku kepadanya, sebab aku tahu dai sudah menjadi milik orang lain. Aku hanya mampu untuk mengucapkan " Semoga Berbahagia" dia cuma ketawa kecil, tapi di sebalik senyumannya aku tahu dia juga masih menyayangiku tapi dia tidak mampu untuk meluahkannya kerana dia tidak akan mengulangi perkara yang sama kepada kekasih yang baru. Sehinggalah kami membuat keputusan untuk tidak berhubung lagi dan melupakan semuanya. Pada saat itu, kami menjadi sahabat yang begitu jauh dan saling tidak mengenali.....

TAMAT...

No comments:

Post a Comment