Thursday, April 22, 2010

Duri Kehidupan 1

TAHNIAH, ucap cikgu hasnah sambil tersenyum erat melihat wajah ayu ku yang cukup di sayangi oleh cikgu-cikgu di sekolahku.
Tapi, kehidupan yang penuh persoalan membuatkan diriku tersisih daripada rakan-rakan sekolah yang tidak menyenangi akan setiap kehadiranku. Disebabkan hal tersebut, aku disisihkan tanpa memikirkan perasaan yang aku rasakan. "Adakah mereka merasakan perasaan ku sekiranya mereka diperakukan begini?", aku yakin merekan tidak setabah yang aku alami sekarang. Kehidupan yang menjadi kebencian dan percakapan orang menjadikan diriku begitu bersyukur kepada Allah s.w.t kerana memberikan aku kekuatan yang aku sendiri tidak menjangkakannya.

Aku membelek sekali lagi perjalanan kehidupanku yang tertera mengenai kehidupan berkeluarga yang sering membuatkan diriku menjadi lemparan tuduhan yang membuatkan diriku aku tertekan. Aku tidak pernah menduga sepanjang melalui kehidupan bersama-sama keluarga, hatiku menjadi begitu tabah mengharungi liku-liku kehidupan yang penuh dengan cabaran yang aku sendiri tidak mengerti apakah aku dilahirkan di dunia ini menjadi mangsa kerakusan manusia yang tidak pernah memahami isi hati seseorang dan hanya menjaga kepentingan diri sendiri tanpa memikirkan perasaan orang yang mereka sakiti. Aku hanya dapat bersabar dan menahan kepedihan, walaupun berat untuk aku terima. Aku mesti akur dengan kehendak Allah s.w.t dan menganggap bahawa perjalanan hidupku masih panjang dan banyak lagi cabaran yang perlu aku harungi untuk terus mencapai kejayaan yang aku inginkan dalam hidupku.

Sehinggalah aku memasuki alam remaja. Ketika itu aku berusia dalam jangkauan 16 tahun , kehidupan yang dulu semasa alam kanak-kanak muncul menyelami hidup ku semula, kebencian masyarakat di sekelilingku membuat aku membenci diri sendiri. Tetapi apakan daya aku tidak mampu megubah keadaan dan takdir yang telah diciptakan untukku selagi ada iman di dada selagi itulah aku akan terus maju kehadapan untuk memerangi cabaran dan dugaan yang seterusnya untuk menjadi insan yang berjasa kepada keluarga, walaupun pada hakikatnya masalah kekeluargaanlah yang banyak mengajar aku erti kehidupan sebenar..

Sejak berada di usia remaja, diriku banyak berubah dan aku lebih suka berdikari tanpa mengharapkan bantuan orang lain. Walaupun ingin hidup berdikari tapi hajatku tidak kesampaian kerna apa saja yang ingin aku lakukan tidak mendapat restu daripada ibuku. Perasaaan mula tidak menentu apabila saudara kandungku di beri kebebasan untuk menentukan hala hidupnya tanpa halangan daripada keluarga. Pujian yang mereka berikan kepada kakakku membuatkan aku terasa diri tidak sesempurna orang lain, malah mereka sentiasa melemparkan hinaan dan menyamakan aku dengan perempuan jalanan yang tidak mempunyai maruah diri . Penghidupan yang di jangkakan hidup dengan penuh kegembiraan dan kasih sayang sesebuah keluarga tidak pernah wujud sepanjang aku dilahirkan di muka bumi yang di ciptakan oleh tuhan dan merupakan anugerah yang tidak terhingga sehingga ke hari ini, sekiranya kita lihat melalui mata kasar dunia ini diciptakan penuh dengan kebahagian dan kasih sayang, tetapi sejak aku di lahirkan aku tidak pernah merasa kebahagian dan kasih sayang itu daripada orang yang bergelar keluarga.

Sejak dulu lagi penceraian kedua orang tua ku telah banyak memberi pengajaran dan aku lebih berhati-hati dalam membuat keputusan. Sejak dari zaman kanak-kanak lagi kami berdua adik-beradik telah di didik dengan penuh berdisiplin, tetapi aku tidak dapat menerima kenyataan bahawa aku tidak mempunyai seorang ayah seperti orang lain ... oleh sebab itulah aku terasa diriku tersisih daripada orang lain... aku seirng mengeluarkan air mata bila mengenangkan keadaaan ibuku yang sering mencari rezeki untuk mendapatkan sesuap nasi. Ibuku berkerja dari pagi hingga ke malam untuk menjadikan kami sesempurna orang lain. Tapi apabila kami mencapai dewasa ibuku tidak berasa risau untuk melepaskan kami. Aku merasa aku dah cukup dengan ada seorang ibu yang sangat aku kasihi... tetapi impian ku berakhir apabila ibu telah berkahwin dengan seorang lelaki yang aku anggap boleh membahagiakna ibuku... sepanjang 6 tahun berkahwin ibuku sangat gembira dan bahagia walaupun tanpa cahaya mata. Kebahagiaan itu hanya sementara, ibuku menderita semula apabila ayah tiriku berkahwin lain hany disebabkan ibuku tidak boleh memberi zuriat.

Penderitaan ibuku membuatkan kami adik-beradik menangis melihat keadaan ibuku yang sering berdiam diri atas orang yang bernama lelaki. Sehingga sekarang aku tidak pernah mempercayai lelaki, ketabahan ibuku telah mengajar ku erti sifat kesabaran, aku tidak pernah lari dari membuat kesilapan, malah aku bersyukur kerana ujian-ujian yang aku terima daripada tuhan mengajarku supaya lebih tabah dan memikirkan bahwa ada lagi masyarakat di sekeliling kita lebih menderita daripada apa yang aku alami sekarang...

bersambung......

No comments:

Post a Comment