Wednesday, November 18, 2009

Bisakah ku pohon agar lubang-lubang itu ditampal semula?..

yang menulis ini.. diri inilah yang pertama membaca penulisan ini.. menjadi tanggungjawab atas diri ini pertama sekali menghayati penulisan sendiri.. tegurlah sekiranya ditemui diri ini tidak menghayati penulisannya sendiri.. sungguh, apa gunanya jemaah sekiranya semuanya mendukung ideologi “aku tidak pedulisme”.. apa gunanya jemaah sekiranya semuanya bersifat “keakuan”.. yakni aku hanya aku, dan engkau adalah engkau.. jauh sekali kita dari ajaran islam sekiranya itu yang terjadi.. na’uzubillahi min zalik..

sekadar peringatan untuk diriku.. lisan ini.. boleh jadi senjata yang paling tajam.. tetapi lisan ini juga boleh jadi angin bayu yang lemah lembut membelai hati.. maka dengan itu berhati-hatilah dalam berbicara.. tidak semua orang punya hati yang keras yakni tidak begitu cepat terasa.. tidak juga semua punya hati yang lembut.. yakni senang sekali terasa akan kata-kata yang dilontarkan terhadapnya.. maka berhati-hatilah dalam berkata-kata..

teringat pada satu kisah.. seorang ayah yang hebat fiqh da’wahnya.. memberi tarbiyah kepada anaknya yang cepat marahnya.. yakni seorang pemuda yang pemarah.. walaupun hanya pada perkara yang kecil.. suatu hari.. ayahnya memberikan kepadanya tukul dan sekotak paku.. pelik anak muda ini.. terus ditanyakan kepada ayahnya dalam nada kehairanan.. “untuk apa tukul dan paku-paku ini, abah?”.. ayahnya menjawab.. “setiap kali kamu marah, pakukan tembok batu di depan rumah kita ini sebagai tempat kamu melepaskan kemarahanmu.”.. terjawab, tetapi masih hairan, namun tidak dipersoalkannya lagi, diikuti apa yang diminta oleh ayahnya..

pada hari pertama sahaja.. sudah 37 batang paku yang dipakukan pada tembok batu tersebut.. namun.. setelah bermingu-minggu.. paku-paku yang kelihatan ditukulkan setiap hari semakin berkurangan.. tiba-tiba terfikir dalam dirinya.. lebih mudah baginya mengawal marahnya dari menukul paku ke tembok batu di depan rumahnya.. maka dia terus dengan tarbiyah ayahnya.. sehinggalah tiba satu hari.. di mana tiada paku yang dipakukan pada hari itu.. pemuda tersebut berjaya mengawal marahnya, tidak sekali pun hari itu dia memarahi sesiapapun.. dia dengan gembiranya mendapatkan ayahnya.. lalu mengkhabarkan berita gembiranya itu..

apabila diberitahu kepada ayahnya.. ayahnya mengucapkan tahniah dan memberikan arahan baru.. kali ini.. pemuda itu disuruh agar mencabut paku yang telah ditukulkan pada tembok batu itu satu persatu.. yakni bagi setiap hari yang dilalui tanpa kemarahan, maka cabutlah satu paku pada tembok tersebut..

hari berganti hari.. minggu diganti dengan minggu.. siang malam silih berganti.. masa berlalu.. seperti mana yang ditetapkan Allah.. sehingga tibalah satu hari di mana pemuda itu berjaya mencabut keseluruhan paku yang telah dipakukan dulu.. dia dengan bangganya memberitahukan hal ini kepada ayahnya yang dihormati..

lantas ayahnya memimpin tangannya ke tembok tersebut.. lalu berkata.. “anakku, kamu telah melakukannya dengan sangat baik sekali, tahniah.. tetapi, lihatlah lubang-lubang pada tembok batu ini.. tembok ini tidak kelihatan sama lagi seperti sebelumnya.. bila kamu menyatakan sesuatu, atau melakukan sesuatu ketika marah, ia meninggalkan kesan.. ia meninggalkan parut dan luka.. sama seperti ini.. kamu boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya.. tetapi ingatlah.. berapa banyak sekali pun kau memohon kemaafan dan menyesal atas perbuatanmu, namun lukanya tetap ada.. luka di hati adalah lebih pedih daripada luka fizikal.”..

sekadar renungan.. mungkin salah analoginya.. namun ada yang dapat diambil dari kisah ini.. kisah ini bukan rekaan sendiri.. diturun-turunkan mengikut generasi.. maka, selagi ia bukan kalamullah atau hadith nabi.. sesuatu itu berhak diambil atau ditinggalkan..

ingatlah.. sahabat adalah permata yang sukar dicari.. dia buatkan kita tertawa.. dia menggalakkan kejayaan kita.. dia jualah yang mendengar.. dia jualah yang berkongsi suka dan duka.. dia sentiasa membuka hatinya kepada kita.. berapa kali pun salah kita padanya.. dia terima seadanya.. kasih dan cintanya tidak pada rupa.. tidak pada harta.. tidak pada dunia yang kita ada.. tetapi pada aqidah yang sama.. dialah yang bersama dengan kita dalam perjuangan yang panjang jalannya.. jalan yang tiada ditabur bunga, dialah penemannya.. jangan yang sempit, bersama dialah terasa luasnya.. jalan yang murni dan tinggi ini, kita kongsi bersama dengannya.. semuanya.. kita tanggung bersama..

maaf atas kesalahan diri ini.. mohon agar lubang-lubang hati bisa ditampal kembali.. ditampal dengan kemurnian hakikat janji ilahi.. keluhuran budi perkerti nabi.. iaitu memaafkan dan melupakan itu satu akhlak yang mulia yang akan diberi ganjaran yang mulia.. setiap anak adam itu melakukan kesalahan.. sekiranya nabi yang mulia itu juga bersifat pemaaf terhadap sahabat-sahabatnya.. malahan Allah Yang Maha Agung juga amat suka memberi pengampunan.. siapalah kita untuk tidak cuba memaafkan kesalahan sahabat kita.. apa hebatnya kita untuk tidak memaafkan malah sombong bongkak mengatakan kita ini mulia?..

wAllahua’lam.. moga amalan selari dengan kata-kata.. amin..

No comments:

Post a Comment